Cookie beleid LV Roodenburg

De website van LV Roodenburg is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Binnen de site worden er op dit moment geen analytische cookies gebruikt.

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Aktueel 2 2021

Aktueel 2 2021

17 januari 2021 9:30


De wekelijkse blog met nieuws over en van Roodenburg.
informatie nodig? Mail dan naar administratie@lvroodenburg.
telefoon clubhuis: 5216900.

                                                                       WIE GEVEN ER AANWIJZINGEN?

Wanneer ik naar een wedstrijd kijk van team van onder 11 jaar en lager, dan concentreer ik mij nog wel eens op wat er aan de rand van het veld gebeurd. Hoe wordt er gecoacht? Hoe is het wisselbeleid? Hoe kijken de ouders naar een wedstrijd?

Ik kan u zeggen , dat je er van alles tegenkomt en vaak herken ik het DNA van een team. Hoe hoger het team speelt, des te meer is iedereen om het team betrokken bij het spelgebeuren.
De smaak van winnen is merkbaar. De coach moedigt zijn spelers aan. Het aantal wisselspelers is beperkt. Het is geen komen en gaan van het veld in – en uitlopende spelers. Ouders zijn zeer betrokken. Ze doen mee om de tegenstander te helpen verslaan.
Hoe? Sommige verdelen zich onbewust langs het veld en hoewel de KNVB gebiedt , dat ze achter de afrastering moeten blijven, zijn ze in staat om vanaf verschillende plekken , aanwijzingen het veld in te sturen. De voetballertjes krijgen op die manier vanaf verschillende plaatsen aanwijzingen / aanmoedigingen en door al het stemgeluid, raakt menig spelertje in de war.
De aanwijzingen, die worden gegeven , hebben betrekking op hoe de ouder de wedstrijd beleeft. Het voetbal van de jongen of het meisje wordt al het ware overgenomen door de mensen langs de zijlijn. Zij nemen de beslissingen.
Een bekende situatie is bijvoorbeeld :  “Schieten “  Een speler krijgt een doelkans en vanaf de zijlijn wordt er voorgezegd  dat er een schot op doel mogelijk is.  Niet de speler beslist, maar de enthousiaste ouders , die meeleven, bepalen dat het nu tijd is om de trekker over te halen.
Vanaf de zijlijn wordt de aandacht van de speler gestuurd richting het doel, een medespeler die er beter voor staat, wordt door velen over het hoofd gezien. Iedereen is volledig op het doel en bollende netten!
Door het enthousiasme wordt het overzicht, dat een jonge speler moet ontwikkelen, beperkt. En dat brengt mij tot het punt van wie geven er aanwijzingen en hoeveel aanwijzingen kunnen spelers behappen?

Het geven van aanwijzingen wordt maar door 1 persoon gedaan. De trainer is verantwoordelijk voor het sportieve gebeuren.
De trainer biedt de kinderen een beschermde omgeving aan en dat is voor de wedstrijd de kleedkamer. Hier wordt de opstelling bekend gemaakt, hier worden de wisselspelers aangewezen, hier vinden de tactische aanwijzingen plaats. De kinderen krijgen hier de opdrachten van de coach, het zijn die taken die de kinderen moeten proberen uit te voeren. Wat de ouders er van vinden, doet niet ter zake op dat moment. De coach is verantwoordelijk voor het wel en wee van de kinderen, die de ouders hem toevertrouwd hebben.

Hoeveel opdrachten geef je mee? Hou het op maximaal 3, want kinderen willen naar buiten en kunnen zich niet zo lang concentreren.
Voorbeelden: als de onze keeper de bal heeft, dan wil ik dat de keeper de bal mee rolt of werpt naar een speler, die richting de zijlijn zich vrijloopt. Hierdoor dwing je het team van achter uit op te bouwen.
Bij een uitbal proberen we de bal vooruit in te spelen. Dan zijn we sneller bij het doel van de tegenstander. Wat moet jij doen als we een uitbal mogen nemen? Antwoord: als de bal speelklaar is, sprint ik plotseling naar voor en verras mijn tegenstander.
Als de tegenstander de bal heeft, proberen we de bal zo snel mogelijk terug te veroveren.

Drie opdrachten, waarbij de kans dat een team tegendoelpunten incasseert behoorlijk groot is. Maar daar gaat het niet om.
De kinderen moeten spelervaring opdoen en via deze 3 opdrachten ontstaat er spelintelligentie. Ze leren.
En de coach?  Die kijkt of zijn taken naar behoren worden uitgevoerd en moedigt de kinderen aan.

Hoe zit het dan met de ouders? Mogen die dan helemaal niets meer zeggen? Tellen zij niet meer mee?
Ouders blijven zeer gewenst en moeten vooral betrokken zijn, maar met de ouders dient de coach afspraken te maken, wie wat doet om het team.
Ouders kunnen de kinderen heel goed motiveren door alle kinderen positief aan te moedigen.
Aanmoedigen is dus het aansporen, stimuleren van de kinderen. Er zijn genoeg momenten in een wedstrijd, dat dit noodzakelijk is. De ploeg krijgt een doelpunt tegen. Hoe kan dit nou?
De ene ouder gaat op zoek naar de fout en komt met verwijten. Hij / zij brengt negatieve energie over naar het team. De andere ouder helpt de kinderen over het dode punt heen. “Jammer, goed gedaan, nu proberen wij een doelpunt te maken “.
Dergelijke ouders vallen op zo’n cruciaal moment niet stil, maar proberen kinderen te stimuleren, want het spel gaat verder.

Een goede coach maakt dus afspraken met ouders en misschien is een optie om ouders een aantal aanmoedigingen op papier te laten zetten? Op die manier ga je ze betrekken , hoe zij het team en de kinderen kunnen steunen.
Naast aanmoedigen kunnen ouders zaken voor het team regelen. Een training op het strand? Een patatje na een verloren wedstrijd als het clubgebouw weer open is?
Je moet als trainer en ouder steeds constructief bezig zijn. Als ouders dit samen doen, dan zijn ze bezig met de ontwikkeling van de persoonlijkheid van hun kind.
Je relativeert het belang van winnen of verliezen en misschien onderdruk je de eigen teleurstelling?
Maar als ouder moet je bedenken, dat het gaat om de kinderen.

Het is hun wedstrijddag en u mag daar bij zijn.
En weet u wat het belangrijkste is?
Hun wedstrijddag op de zaterdagmorgen is de feestdag van de kinderen.
U gaat dit feestje toch niet bederven?

 

                                                                                   DE ONLINE BIJSCHOLING


Wekelijks proberen we de jeugdtrainers te stimuleren om spelers en zichzelf beter te maken. U heeft gemerkt dat dit gebeurd via de online brochures. Die brochures bevatten dus thema’s van de interne trainersopleiding.
Een kijkje bij andere verenigingen nemen kan geen kwaad.
Veel jeugdtrainers zijn wel eens bezig met de loopladder. Coördinatie , een goede looptechniek zijn belangrijke voorwaarden om een perfecte techniek te verkrijgen.
De voetbalvereniging Oliveo uit Pijnacker heeft een video gemaakt hoe je deze ladder kunt gebruiken.
Neem een stuk papier en pen en kijk naar de oefeningen en de aanwijzingen, die daarbij gegeven worden.
De video duurt 20 minuten en is een onderdeel van TRAIN DE TRAINER. De interne opleiding van deze club.

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!