Roodenburg Actueel 2015 - week 10

Op de rijweg achter het Roodenburg clubgebouw zijn er rijplaten gelegd. Dit alles heeft te maken met het vele bestemmingsverkeer naar de Hoven en andere delen aan deze kant van de weg. Ik noem bijvoorbeeld de vele passerende schoolkinderen.
Dinsdagmiddag is staande Cees Nieuwenburg herdacht door de leden van de kaartclub. Cees behoorde jarenlang tot de vaste deelnemers aan het klaverjassen op de dinsdagmiddag. Door ziekte moest hij de laatste maanden passen en verhuisde hij en zijn vrouw Jo naar een ander gedeelte van de stad.
Wij wensen Jo, zijn dochter Sien en schoonzoon Jan Kromwijk veel sterkte toe met het verwerken van dit verlies.
Dinsdagavond was er een bijeenkomst van de werkgroep Halt/KNVB met de scheidsrechters van Roodenburg. Hun ervaringen werden gepolst over de gang van zaken met betrekking tot de sociale veiligheid op sportpark Noord.  Voor de volgende bijeenkomst zullen de ouders aanschuiven.
Op donderdag ben ik op de vooravond op de club. De E 2 traint en de E1 speelt een uitwedstrijd tegen concurrent Docos. Roodenburg E1 wint met 0-2.

Op het trainingsveld zijn er meerdere groepen senioren na 19.00 uur actief. Donderdagavond is één van de twee clubavonden. Roodenburg 1 t/m 5 spelen allen een onderlinge partij en de overige senioren vullen de trainingsgroepen aan.
Zo'n 70-80 senioren trappen deze avond hun balletje en dat geeft aan hoe belangrijk de leden het vinden om actief bezig te zijn.

TWEEDE TRAININGSUUR MINI F

De trainers Lorenz en Leon trainen met de jongste jeugd twee keer per week. Op zaterdagmorgen wordt het steeds drukker. Dan trainen de kinderen van 10.00 uur tot 11.00 uur en de kinderen zijn geboren na 1/1/2008.

Onze jongste jeugd kan echter al twee keer per week bewegen en tegen een bal aan trappen.
Vanaf heden trainen de mini F samen met E1 en E2 ook van 18.00 - 19.00 uur op de donderdagavond.
Nieuwe kinderen kunnen meedoen en zich aanmelden om 17.45 uur.

HET VOETBALGEBEUREN

De C1 ging al vroeg op weg naar UVS. Een mannetje tekort, maar ze hebben toch doorgezet. De rust 1-1 en in de 2de helft verloor men uiteindelijk met 5-1.
De E 1 won met grote cijfers bij UDO E3 en heeft zich aan de kop genesteld. De D1 speelde tegen UVS D3.
Uit werd er nog kansloos verloren met 4-0. Nu bleef de brilstand op de borden staan. Het was een wedstrijd , waarbij de twee neven Er Rabt tegen elkaar uitkwamen. De 0-0 zorgt in ieder geval niet voor familie onrust.
De F1 verloor de uitwedstrijd tegen Graaf Willem met 3-2. Twee A junioren Matty Harky en Oussama Bellaidi namen samen met de vader van Souhaib de coaching ter hand.
De wedstrijd ging gelijk op, bij 3-3 kon de wedstrijd alle kanten op. Dankzij twee doelpunten van Mohammed Zoutene werd het uiteindelijk 6-3.
De D1 en F1 zijn gewoon blijven doortrainen en dit gebeurd onder leiding van gediplomeerde jeugdtrainers.
Het resultaat komt dan op den duur vanzelf. Zonde is het dat nu weer E2 niet weg gaat, terwijl de begeleiding staat te wachten.
De resultaten van de overige teams vallen deze dag tegen. A1, B1, za 2, za 1, za 5 verliezen. Zaterdag 3 speelt thuis gelijk tegen DSO 4. Hier gaat het om een wedstrijd tussen nummer 2 en nummer 3.
Zaterdag 4 en zaterdag 6 komen met een overwinning naar huis.
Op  zondag worden er geen punten binnengehaald. Zondag 1 komt met 1-0 voor tegen Bernardus. Vlak voor rust kantelt de wedstrijd als Roodenburg keeper Yahja Dikshi de doorgebroken spits van Bernardus aantikt.
Met keeper Khalid Adouch voor hem in de plaats moet de zondag 1 verder met 10 man. Bernardus profiteert van de meerderheid en gaat de rust in met 1-2.
Pas na een half uur in de tweede helft wordt het 1-3 en de wedstrijd eindigt met 9 tegen 10 als de spits van Roodenburg en de keeper van Bernardus het met elkaar aan de stok krijgen. De stand is dan al 1-5 en dan is het niet goochem om met elkaar te gaan stoeien.
Voetballen speel je vooral met je hersenen, daarom is het zo'n moeilijk spel zoals blijkt uit de bovenstaande benadering van oefeningen.

SPONSOR IN BEELD (13)                                              STUCADOORSBEDRIJF LEIDEN

          

Met een reclamebord voor de zittribune vragen wij uw aandacht voor Stucadoorsbedrijf Leiden.
Stucadoorsbedrijf Leiden is een gespecialiseerd bedrijf voor al uw stukadoorswerkzaamheden. Wij maken uw woning strak en vlak met pleisterwerk, sierpleister, Airless spuitwerk en meer. Wij regelen ook voor u schilderwerk en sauswerk, de totale afbouw onder één dak.

Stucadoorsbedrijf Leiden is aangesloten bij de N.O.A. De Nederlandse Vereniging voor Afbouwbedrijven. Door het lidmaatschap blijft men op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van dit vakgebied.
Daarnaast wordt met trots het keurmerk Stuckeur gedragen. Het betekent dat wij garant staan voor een hoog kwaliteitsniveau van het werk, dat wij afleveren.
Wij werken voor zowel particuliere als voor zakelijke opdrachtgevers.

WAT DOEN WE ZOAL?

PLEISTERWERK
Wij maken uw wanden vlak en strak met raap of pleisterwerk. Afhankelijk welke afwerking na het stukadoren  wordt vereist zijn er verschillende mogelijkheden in afwerking van uw wanden of plafonds. Sausklaar, behangklaar, tegelklaar of sierpleister klaar.

SIERPLEISTER
Sierpleister is een duurzame en uitstekend hechtende decoratieve sierpleister met een regelmatige korrelstructuur op basis van kunstharsdispersie. Men kan het binnen en buiten gebruiken. Vaak wordt het in de woonkamer gebruikt.

SCHUURWERK
Schuurwerk heeft een warme en karakteristieke uitstraling voor uw wanden en plafonds. Dit traditionele vakwerk droogt op in het karakteristieke cirkelvormige korrelstructuur en hoeft naderhand niet meer te worden gesausd.

VOCHTPROBLEMEN IN BIJV. KELDERS
Leiden kent nog veel oude woningen. Je hebt dan soms te maken met vochtdoorslag, condensvorming op optrekkend vocht in de kelder. Wij hebben ervaring met het verhelpen en voorkomen van vochtproblemen in kelderruimten.

GEVELISOLATIE
Een ideale oplossing om uw woning comfort te verbeteren. Zowel voor nieuwbouw als uw bestaande woning zorgt gevelisolatie er voor dat u bespaart op energie. De gevelisolatie wordt afgewerkt met een sier of pleisterwerk. Dit kunnen wij doen in verschillende kleuren.

SOMS BETAALT U MAAR 6% BTW
Uw huis onderhouden tegen gereduceerd belastingtarief.
Wellicht is dit voor u mogelijk?
Informeer vrijblijvend bij ons

STUCADOORSBEDRIJF LEIDEN
Rooseveltstraat 45 S
2321 BL Leiden

telefoon : 071- 5720872
06- 513 46 332
Per e-mail zijn we bereikbaar  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Onze website :  www.stucadoorsleiden.nl

Eigenaar van dit bedrijf is Remon Ramak, een oud jeugdspeler van Roodenburg. Zijn vader Hennie was jarenlang vrijwilliger en tot zijn overleden draaide hij bardiensten voor de club.

COMMUNICATIE IN EEN ALLOCHTOON TEAM (3)
DOEL: AANLEREN VAN TEAMVAARDIGHEDEN.

In een drietal artikelen vertel ik  over hoe een groep allochtone spelers door middel van training tot een team wordt gemaakt. Culturele verschillen spelen een rol bij het trainen van zo'n groep. Bij Marokkaanse spelers heb je te maken met hiërarchisch denken. Er moet worden geluisterd naar de oudere. De oudste zoon is vaak verantwoordelijk voor het gedrag van de jongere kinderen. Een Leidse onderzoeker constateerde het volgende: Deze persoon gaf politieke les aan hoog opgeleide Marokkaanse jongeren in de hoofdstad Rabat. Hij bemerkte een wijdverbreid en diepgeworteld wantrouwen van deze jongeren tegen werkelijk elke institutie. Van overheid en de politie, de sportbond en de winkels. In elke institutie werden zelfverrijking, corruptie en onzichtbare machtslijnen naar weer andere instituties vermoed. Alleen over een recent geopende Carrefour  ( de Ahold van Frankrijk) werd met achting gesproken. De salarissen werden door dit bedrijf netjes betaald en men kon er niet onderhandelen over de prijs. Iets wat zelfs in de corner nog wel eens geprobeerd wordt. Zo'n groot gebrek aan "public trust " lokt snel uit dat je als individu uit die institutie haalt wat je nodig hebt en vervolgens weer overzichtelijk in de privésfeer duikt. Je neemt geen verantwoording voor het grote geheel. Wij als Nederlanders voelen dit als "wegloopgedrag".
En dit gaat nog generaties duren.
Veel Marokkanen willen om die reden geen leidinggevende rol, ze willen geen institutie zijn. Hoeveel onderwijzers van Marokkaanse origine zijn er werkzaam in de stad Leiden? Vraag je iemand om trainer te worden, dan komt er maar zelden een direct volmondig ja uit.
Roodenburg moedigt mensen aan om wel die leiding gevende taak op te nemen. Pas dan begrijp je hoe men kan functioneren bij een Nederlandse voetbalclub. Nourdin Essaoui heeft die talenten en recent kwam de opmerking. Kunnen we hem niet klonen?  Dat is dus niet mogelijk en er zullen anderen moeten opstaan. Met dit gedachtegoed in je achterhoofd moet je aan de slag als autoriteit om 11 tot 15 spelers te gaan laten functioneren als een team. In een team moeten die spelers met elkaar en voor elkaar gaan voetballen.

Nadat ik ben begonnen met groepsoefeningen , wil ik nu starten met de samenwerking van twee spelers. Ik heb bewust gekozen voor 2 spelers. Men behoeft alleen maar rekening te houden met de ander.

De eenvoudigste situatie 2 tegen 1 door het midden.  ( een vierkant van 12 x 10 meter)
Wanneer ik deze situatie op het vergrootglas leg, dan gaan een balbezitter en één medeaanvaller zonder bal op een verdediger af. Hun opdracht luidt: probeer samen langs de verdediger te komen. Is dat gelukt, dan mag je afronden op het grote doel. Als de verdediger de bal verovert, dan mag hij over de lijn van de aanvallers dribbelen. ( omschakelen na het veroveren van de bal)

Bij teamtraining gaat het in dit geval om samenspel. De belangrijkste voorwaarde is dat de speler zonder bal vrijloopt, zodat de balbezitter de bal kan afleggen of dat de balbezitter kiest voor alleen gaan. Het vrijlopen van de speler bepaalt dus de mate, waarin hij in staat is om de balbezitter te HELPEN.
En loopt de speler goed vrij, dan mag hij graag de bal ontvangen. Die VERANTWOORDING rust dus op de balbezitter, die de bal op tijd moet spelen. Als je dit zo aangeeft, dan kan het zijn, dat het een paar keer goed gaat. Maar het is ook mogelijk, dat er een discussie ontstaat tussen spelers.  "jij had daarheen moeten gaan", "je keek niet naar me, toen je de bal had ". Het ontstaan van onderling gemekker is zo geboren en het begrip voor elkaar verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dergelijke discussies ontstaan vaak omdat men geen begrip kan opbrengen voor de ander en om discussie te voorkomen , moet je als trainer aan de slag met begrip. Of beter gezegd:  men dient inzicht te krijgen wat de een doet en wat de ander moet doen.

BEGRIP KRIJGEN VOOR ELKAARS BEDOELINGEN EN COMPETENTIES.

Wat wil ik en wat wil mijn medespeler en wat kunnen we doen om dit doel te bereiken?
De trainer heeft de situatie voor het doel gemaakt. De hoedjes geven de markering aan en de spelers oefenen een paar keer. Daarbij geeft de trainer complimenten, wanneer een aanval lukt en wijst op tekortkomingen, als een aanval , terwijl men in de meerderheid is, stuk loopt. Dan is het tijd om spelers te laten nadenken over hun handelen en daarom moeten ze onderling overleggen met elkaar en daarna krijgen ze een teken om aan te vallen.


De vragen, die de trainer stelt:
Welke aanvalspatronen hebben jullie ontwikkeld?
Welk patroon heeft gefunctioneerd of niet gefunctioneerd?
Hebben jullie samen dit patroon afgesproken of heeft de aanvoerder het aangegeven?
Hebben jullie nog overlegd over alternatieven en zo ja welke?


                 

De spelers geven aan, dat wanneer ze de volle breedte van de gemarkeerde ruimte bezetten, dat die ruimte heel moeilijk door de verdediger bestreken kan worden. Ook worden er looplijnen/ wegen besproken, met als doel snel en zonder risico te kunnen doorkomen.

Door spelers met elkaar te laten overleggen, ontstaat er begrip voor elkaar en kunnen ze veel meer van elkaar hebben. Tegelijkertijd moeten de spelers met elkaar blijven communiceren. Het vrijlopen dient te worden ondersteund door het roepen om de bal.

De volgende stap is dus het aanbieden van situaties aan spelers. Situaties, die in de wedstrijd veelvuldig voorkomen. Het zijn duidelijke aanvallen en van daaruit dient er te worden gescoord. De trainer laat de spelers samen meedenken over de oplossing en door steeds opnieuw de situatie aan te bieden ontstaan er automatismen.
Slaagt de tweetal in hun opzet, dan mag het tweetal op complimenten van de trainer rekenen. Het versterkt hun zelfvertrouwen. Het motiveert spelers om in de volgende situatie weer zo te handelen.
Kritiek geven mag ook. Maar dat gebeurt dan snel nadat een aanval is stukgelopen. De kritiek moet daarbij zakelijk zijn, de trainer vraagt na en de spelers kunnen zich de situatie nog herinneren, omdat het vlak er voor heeft plaatsgevonden.


De trainer en het team doen er hun voordeel mee. Het begrip wordt groter. De tweetallen komen met oplossingen, die vooraf niet bedacht zouden worden. Op basis van gelijkwaardigheid zijn de spelers bezig om als team, samen te opereren.

De eerste stap daarbij is een meerderheid van 2 tegen 1, maar die kan in volgende fasen worden vergroot naar 3 tegen 2, 4 tegen 3 enzovoort.

Na deze training roept de trainer de groep bij elkaar en vraagt de spelers hoe zij de training beleefd hebben.
De open vragen maken plaats voor concrete vragen van de trainer.

Heb je het gevoel gehad dat je tijdens de oefening / het eindspel bent gecoacht door je medespelers?
Op welke manier is dit gebeurd?
Heb je zelf ook medespelers kunnen coachen en welke aanwijzingen heb je gegeven?
Heb je het gevoel, dat die aanwijzingen zijn begrepen?

Deze manier van coachen betrekt ook psychosociale ervaringen bij de oefeningen. Dat lukt wanneer de trainer, de autoriteit het vertrouwen heeft van de spelers. Tot zover een kijkje in de keuken. Na deze oefeningen volgen er nog meer stappen, maar dat wordt te gedetailleerd.
De bedoeling is om u kennis te laten maken met een manier om individuen beter te laten samenwerken met elkaar.
In deze drie artikelen heeft u kunnen lezen hoe je kunt aanvallen/ opbouwen. Voetbal bestaat ook uit omschakelen en verdedigen. Als coach zul je hier dus op dezelfde wijze oefeningen/ vragen moeten maken, met als doel dat men als team samen leert verdedigen.

© LV Roodenburg 2014. Alle rechten voorbehouden.